söndag 18 oktober 2009

Ute själv idag

Morgonen var rätt kylig, vägarna såg hala ut.
Jag skulle köra ca 3 mil med Angelikas bil som jag hade fått låna och hon hade inte vinter däcken på bilen...Oj oj skulle man klara sig helskinnad?
Som tur är så var vägen rätt torr så det var ingen större fara, bara brassa på! =)
Framme vid sjön strax efter halv tio, vilken härlig morgon! Var verkligen på topp humör kände jag.
Backade bilen mot båten på sanden som var hård av nattens kyla för att föra över grejerna till båten. Kan ju lova att sanden inte var lika hård när jag skulle hem, rätt nära på att behöva ringa ned Simon (han som jag lånade båten av)så han kommer ner med traktorn men klarade mig!


Lite mjukt


Väl ute på sjön så började jag dänga med jigg i en djup kant och som vanligt högg det rätt fort där, men inga större. Vars har den stora tagit vägen som jag och Jimmy såg ifjol?
3 snipor på en kvart fick räcka, dags att börja trolla!
Vattnet hade blivit 2 grader kallare sen förra helgen(3.6grader idag) så jag hade gärna haft en el motor så man kunde trolla sakta men fick nöja mig med 3.3hästar.
Trollade av en sträcka där vi har fått förut många gäddor men idag var det betydligt segare, stimmen var inte kvar. Förmodar dom var ute på djupare vatten och mycket riktigt såg jag stora stim på 25 meters djup på ekolodet. Inga hugg så jag bytte drag på tillbaka vägen och satte på 100grams sänke så man kom djupare.
Till slut högg det, en vild gädda var det. Kämpade på rätt bra och gjorde dödsrullningar som krokodiler gör, lite jobbigt med tanke på att linan snurrar sig runt fisken.
Efter lite stök och bök fick jag upp fisken, inte direkt PB men lite större än vad jag har lyckats med på sistone så det var kul.


Dagens största


Innan dagen var slut så hade jag lyckats med att få en till liten gädda och förstört drag kedjan till overallen, kunde inte dagen bara ha kunnat sluta bra? Måste lämna in den på lagning, kostar väl lika mycket att laga den som overallen kostar förstås med min tur :S
Alltid nå elände som ska hända!!

Ja det här var nog sista gången jag var ute med båt denna säsong, mindre sjöar börjar väl få första ordentliga is ytan så det är bara att plocka fram ismete grejerna*huga*!
Även denna stora sjö börjar bli lite frysen av sig, där det inte har blåst så hade det börjat bildas is redan och vi fiskare vet ju hur fort isen lägger sig när den väl har börjat.


En liten bit av isen



tack Angelika för lånet av bilen och tack Simon för lånet av båten!!

2 kommentarer:

  1. jaha så du var ute själv idag, men det verkar ju som att det har gått hyfsat bra ändå. verkar ha varit svårt o komma ner till krokodilerna. vilket djup högg dom på? va vägde gäddan 4 kilo eller. vilket krångel med overallen du haft då sätta krokar i den, dragkedjan går sönder.:)
    nåja ha det gott mvh storebror

    SvaraRadera
  2. Jo idag hade man sjön för sig själv :D
    Skulle tippa på att dom högg nere vid 10 meters djup.
    Japp det är en 4:a skulle jag tro, vägde inte den. Det var 10m djupt där den högg, vobblern gick kring 6-6,5 meter.
    Jo surt med dragkedjan, skulle dra ända upp men tyget inne i overallen fastnade och det satt hårt :(

    SvaraRadera