måndag 12 oktober 2009

Lyckas inte knäcka koden

Kl 06:12 på söndag morgon ringde Jimmy och skulle kolla om jag var vaken. Larmet var ställt på 06:15 så det gjorde ju inte så mycket att han väckte mig.
Efter lördagens skit fiske skulle vi ta revansch i en annan sjö där man får fisk 9 gånger av 10.
Morgonen var vacker, solen på väg upp och ett par minus ute och så skulle hela dagen vara dock blev det lite varmare, kanon höst dag med andra ord.
Vi skulle få låna Simons båt(min brorsas kompis) så det var ju snällt av han. En lagom båt för 2 personer.
Väl framme drog vi till det "heta" stället där det alltid står gädda och så även denna gång.
Jag hade med mig flugspöt och hoppades på lite gädda med den men fort insåg jag att jag kom inte djupt nog med flugan för att det skulle locka(8m djupt). Jimmy fiskade med en bull och fick hugg rätt fort men tappade den.
Byte till jigg för min del och det tog inte länge innan det small på men den slet sig också. Några hugg till hade vi på stället, tror vi lyckades få upp varsin innan vi lämnade stället.
Stimmen som brukar vara där var helt borta, vars var stimmen?!?
Stim är alltså massa "bytes" fisk för gäddan som samlas i stora grupper under hösten som kan vara t ex. mört, abborre och sik bland annat.


Det som är inringat på ekolodet är stim.
Detta stim var ca 70m långt!



På ytan ser man stim så här när dom äter(vakar), kommer upp till ytan helt enkelt


Vi fick 8 gäddor på ca 3 timmar men det var mindre gäddor, den vanliga storleken i den sjön som är ca 2.5-3kg!
Det blev dags för lunch kring halv tolv tiden, dags att grilla korven och planera för eftermiddagens fiske. Vart?, hur?
Efter fikat så var det dags att ta sig ut igen och nöta på! Mycket fisk men smått :(
Vars är dom stora?? Har ju sett och känt stora i sjön....
Tyvärr så blev det inga finare denna dag heller, återigen har sjön besegrat oss.
Kan ju lova att Kalix älven är efterlängtad och snart är jag där men först är en den lååång vinter innan isen lossnar men klart det ska is metas också ;)
Vi fick totalt 20 gäddor denna dag och största kring 3kg så det är inte mycket att komma med.


Snipa på ingående




Var nog sista fisketuren efter gädda med Jimmy denna säsong från båt åtminstone meeeen jag hoppas på att Markus och jag kan dra ut på fredag på en tur annars är det lake fiske som gäller.

Todiloo!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar