lördag 30 maj 2009

Sista dagen på jobbet och sista fisket i älven med Magnus och Janne från Skellefte!

Har idag jobbat mitt sista pass för Tallink silja för det blir flytt till Umeå och jobb där.
Flytten kommer att ske redan i morgon, dock kommer jag ha min lägenhet kvar här tyvärr pga uppsägningstid men, men.
Efter jobbet fick jag hänga med Magnus och Janne som åkte från Skellefte igår för att fiska gädda i älven. Dom hade fiskat sedan morgon och fått bra med fisk och tappat en 10+ vid båten och haft en till fin efter följare.
Kom fram till bäcken där dom skulle plocka upp mig vid 14 tiden och efter första kastet small det på en gädda som var den största hittils för mig från älven, den vägde vi aldrig men uppskattade vikten kring 4kg. Mangnus fick också gädda i samma storlek, verkar vara snitt vikten i älven för gädda. Magnus som hade tappat den på 10+ haderedan tidigare fått en gädda på dryga 7kg om det inte var 7.9kg t o m??
Efter ett antal kast till så small det på igen och upp kom en gädda som var smal och vikten 6,45kg är väl helt okej. Båda tog på westinare!

Efter att ha nött med westinare och andra vobblers var det dags att sätta på en jigg så man kom ner lite mer djupt för det var kring 7m där vi fiskade och rätt strömt.
Efter några kast så bang....Oj, kändes tungt!
Efter att gäddan lugnt och fint simmar från det mer strömmande vattnet kände jag att denna är tung!! Tankarna började givetvis fara iväg...Är det en riktigt as till älv krokodil?!?
Försökte pumpa upp den men icket...den simmade lugnt och fint där i djupet men till slut så fick jag upp den mot ytan. WOW....Måste vara över 10kg.....Eller? =)
Magnus hjälpte mig att få upp den och han sa också, över 10kg JARKKO!! Vi var alla säkra på det.....MEN vågen ville annat men jag är inte sur över att det inte var en 10+ den var ändå över mitt gamla PB på 9.5kg som jag fick augusti i fjol i Umeå.
Denna gädda vägde 9.8kg, satan så skönt det känns NYTT PB med 300gram!! :D



Nu kan man lämna Kalix och det kända gäddfisket med ett leende! =)
Det kommer bättre bilder som Magnus tog, vi tog med min kamera bara snabbt för att få bilder till bloggen så finare bilder kommer så småningom ;)

Totalt denna dag räknade Magnus ut att det blev ca 60kg gädda med snitt vikt på 5-6kg.....

Nu PACKA ner kläder och fiskegrejer som skall med till Umeå i morgon!!

Tack Magnus och Janne att jag fick komma med och fiska men det måste kännas hårt att bli slagen av en finne som hann fiska så kort tid ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar