tisdag 12 maj 2009

Älven var snäll

Åkte ut idag efter jobbet för lite kvälls fiske efter gädda med fluga. Cyklade ner till älven nedanför mig och skulle testa ifall det finns nå gädda där. Hade tagit på vadarbyxorna så att man kunde vada ut en bit för jag visste att det är grunt där.
Vattnet hade sjunkit hur mycket som helst sen förra veckan, säkert med närmare 1 m. Är väl normal vatten nivå i älven nu.
Jag började vada ut och det kändes som att det inte är direkt nå hett gädd ställe för det finns ingen vegetation i älven alls, bara sand och lite gegga på botten....Mer ID vatten tycker jag.
Hann fiska ca 15 min innan det helt plötsligt högg till, rätt bra hugg ändå för att vara så köldstela.
Snabb mothugg och fisken satt fast, ingen större gädda men DOCK min första Kalix älv gädda.
Det var på tiden att man fick upp en!
I den lite strömmande vattnet kämpade den ytterst lite men lite böjd blev det på spöt.

Den högg på en vit/rosa fluga




Min första gädda som högg och som ni ser så svalde den hela flugan trots att den legat still länge vilket jag märkte av alla goa iglar på den *yack*
Efter att ja stått i vattnet en 10 min till började det bli riktigt kallt om bena så jag var tvungen att he mig upp på stranden och kasta därifrån.
2 kast räckte för att den andra gädda skulle hugga....Mindre än den första gäddan som vägde ca 11/2kg men den var lika klupsk. Tur att man har en lång doktors tång :D
Hoppas att vädret håller i sig så man kan ta sig ut i morgon med efter jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar