söndag 10 januari 2010

Planering, Sik, nya prylar

För första gången på flera veckor har man kunnat vara ute och njuta av vädret. Har varit kring -20 och mer ett bra tag men idag fick man veta på morgonen att det var behagliga -4.
Älsklingen skulle gå ut på promenad med en kompis så jag tänkte passa på att kolla upp ett bakvatten för eventuellt gäddpass på fredag.
Väl framme så traska jag försiktigt ut på isen för man vet aldrig ifall det skulle vara ett område med svagare is men isen var ca 40cm överallt så det var säkert.
Gjorde några hål för att kolla hur djupt och strömt det var....Kändes som att det var nästan lite för strömt för mete just där, så det får bli ett samtal till en kunnig gäddfiskare =)
Efter att ha kollat upp området så skulle jag fara över till E4:a sidan för att kolla på finnarna som fiskar Sik, om dom haft turen med sig och fort såg jag att dom hade fått en hel del sik.
Rätt bra medel vikt på dom måste jag säga. Skulle tippa på att det är kring minst 4hg i snitt på siken.


En grann sik



En äldre herre frågade mig ifall jag inte skulle fiska? Naah inte idag svarade jag, är bara ute och kollar lite.
-Okej, annars har du ett spö där så ta den och börja fiska du om du ändå ska titta ett tag.
-Så klart man ska lyda en äldre man? :D
Upp tog jag spöt med en mormyshka på så det var bara att sätta på maggot och sänka ner den i hålet.
Några ryck och ett tungt hugg kom omedelbart!
Upp kom en sik på några hekto så det var ju trevligt att det gick så bra, tyckte gubbarna också =)
Några minuter senare högg det igen och då kom det upp en ännu större sik på ca 6hg skulle tippa.
Kände att kylan började bita på mig. Hade i princip sommar kläder på mig för jag var ju inte ute efter att fiska.
Nå några minuter till kunde jag stå ut ifall det kommer en till sik....Och visst, upp kom en sik till dock den minsta för mig.


Min största sik

Skulle nog vara rätt intressant att satsa på lite lax/öring där gubbarna fiskar siken för det var en som tappade en mindre lax men dom snackade om öringar som dom haft på deras myrmoshkor och rätt tjocka linor som gått av.



Solen börjar ta sig upp igen så det är inte länge tills det börjar bli varmare....


Nåja, det nya fiske året har ju inte börjat fy skam med tanke på dagens fiske tur som inte ens skulle vara en fiske tripp.

I morgon så ska jag beställa nya ismete spön för födelsedags pengar som min kära bror gav mig i förtidspresent eftersom han är en månad i Nya Zeeland sen idag.
3 Set från Mieko fishing i Luleå!
http://www.miekofishing.se/es/product/imagepop.asp?id=395697&type=jpg

Nu dona lite innan gossen skall hämtas =))


Sköt om er!!














2 kommentarer:

  1. Hej dude, verkar finnas potential för all typ av fiske där :-)

    Du får spara lite sik till gäddmetet!

    //Mange

    SvaraRadera
  2. Hey mannen!

    Jodå det gör det. Galet mycket sik i älven om man är på rätt plats =)

    Jo, jag ska dra ner nån gång och fiska upp lite sik till metet ;)

    SvaraRadera