söndag 3 oktober 2010

Det är inte menat.......

Har nu fiskat i en vecka efter gädda i nya områden med klena resultat så helgens fiske fick bli nära hemmet men det är tydligt att någon där uppe vill inte att jag ska få mig en 10+ gädda!! >(
Två tafsar som har knäckts under helgens fiske pga tunga fiskar som knycker i djupet.....Trots att det är 6 grader i vattnet så är gäddorna allt utom stela, dopade höstgäddor är inte att leka med =))

Första som knäcktes och den andra tappade hela "haken"

Som ni då förstår så har jag inte lyckats att få en 10+ ännu men säsongen varar ett tag till och jag bor trots allt bredvid stor gäddans vatten så jag hinner. Har ju som målet att få minst 10+ i år men att få 12 -14kg är absolut inte långt borta med tanke på antalet och storleken på gäddorna som simmar i vattnet.
Mycket gädda har jag fått, 4 st 5kg´s bitar har det kommit plus en massa mindre men helgens största som har blivit vägd tyngde ner vågen till 7,5kg....Lite klen tröst åtminstone!


Höst go =))

Förutom mig så var det två båtar till ute med Lule folket och dom lyckades nog knäcka 10+ medan jag var där. Grabbarna fick i alla fall en stor gädda och på avstånd såg den ut att väga 10+.
Får läsa på deras blogg sida senare!

Innan jag skulle bege mig hemåt så ville jag testa att pimpla lite för jag har sett stora vak plus att det finns grymma stim med sik där så förhoppningen var att man kanske fick siken att nappa också.
Och resultatet blev väl rätt lyckat måste jag erkänna =))


1,8kg sik


Får se ifall man kanske hinner fiska lite under veckan också....Har sonen till veckan meeeen jag har ju en UNDERBAR fästmö ;))


Tjingeling!!









13 kommentarer:

  1. Hmm... var det där en pik... eller??? :P

    SvaraRadera
  2. Ehm...??....Hmm....Bara sanning ju ;)))

    SvaraRadera
  3. Du får ta och sluta använda skitgrejer som går sönder då du bänder gädda. Knyt egna och använd dig av ordentliga cross-/staylocks. :)

    SvaraRadera
  4. tjaba brotha !
    alltså den där siken var riktigt fet, vet du om dom har fått ännu större i älven? bara kul o veta vilka as som simmar där. inte konstigt att gäddorna gillar kalixälven.
    bättre lycka nästa gång på gäddorna. o om du inte fångar nån större i år är risken att jag kommer dit på våren o drar upp den :) :) ha det

    SvaraRadera
  5. Markus: joo nu har jag gjort egna men vet ju inte om dom håller först innan aset sitter där :P
    Var ute idag i stormen men det var hel dött :(

    Jag vet inte hur stora sikar det har fångats men alla pimpelrävar som jag har snackat med brukar få dryga kilos bitar som störst så jag antar att det är en skaplig sik som jag fick.
    Nog kommer gäddorna upp ska du se....Säsongen håller ju på ett tag till plus att man kan meta där :P

    SvaraRadera
  6. Ah det är bra det. Bara att köpa kvalitetsgrejer och sedan provdra de färdiga tafsarna hemma. :)

    SvaraRadera
  7. Jo visst!
    Nog har jag dragit och hemma håller dom ju men det är en annan sak när en vildsint gädda bökar på =))

    SvaraRadera
  8. Vad använder du för tafsmaterial/crosslocks?

    SvaraRadera
  9. Till tafs så har jag nu använt fluor carbon och till stingers surflon av märket afw samma till locksen.

    SvaraRadera
  10. Okej, vilken dimension kör du? :) Själv kör jag 70lb knytbar pianowire med 70lbs crosslocks och lekande av högre styrka. Pimpar dem lite med en krympslang över knyten. Har aldrig gått sönder.

    SvaraRadera
  11. kommer inte ihåg riktigt nu men tafsen är på 99lb så den ska ju hålla och locksen är tåliga också...Fick hjälp med att få ordentliga grejer så det ska väl funka nu :P
    Blir en fiske vecka från måndag så nu ska 10+ upp ;))
    Stingers materialet är knutbart med plast över så det går ju att smälta för ännu mera hållbarhet men som sagt jag har inte gjort egna grejer förut så vi får se om det håller :P

    SvaraRadera
  12. Hehe okej! Hoppas de håller och att du får bända upp en 10+are. Jag ska sikta mest på borre och lite lake i helgen. Tar gäddan nästa helg. :)

    SvaraRadera
  13. Jodå, tafsen håller i alla fall men stingersen har jag inte fått testa ännu. Har varit riktigt segt fiske sen kylan kom men i morgon(fredag) kanske man får känna på nå tungt igen ;)

    Skit fiske då!! =))

    SvaraRadera