onsdag 15 september 2010

Besök till Harrens paradis



Efter att ha läst i en fiske tidning om hur bra harrfisket var i Piteälven så blev jag väldigt sugen på att ta mig en sväng dit för att fiska.
Jag har varit åt det hållet tidigare och fiskat för senast ca 15 år sen och då har fisket varit rätt bra, man har sett stor harren vaka precis så pass långt ut att man inte når dit med flugan typiskt nog.
Väl på plats i stugan sent på kvällen så skulle det bara göras lite kvällsfika för att invänta soluppgång igen!


Efter en rätt kylig natt och hård framför allt(Låg på liggunderlag på trä golv) så var det dags för frukost sen fiske.
Solen strålade.....Vilken härlig dag!
Hoppas att höst harren skulle vara på hugget också så skulle det bli mycket trevligt fiske äventyr.
......Framme nere vid älven.....Hm?!? Älven ser inte alls ut som den gjorde sist?
Vars är sten piren som man stod på och kastade efter dom vakande stor harrarna??
Dom har restaurerat älven och där med tagit bort piren, då är frågan var det till det bättre för fisken eller inte?? Jag kunde då inte se nå vak eller känna nå hugg efter fisken där!

Sten piren i tusen bitar

Efter lite nötande så var det dags att flytta sig uppåt längst älven. Vattnet har aldrig varit så lågt som det var nu. Massor med sten högar lite varstans i vattnet som den klassiska älven ser ut i dom övre delarna.
Kunde man kanske vada ut en bit och komma åt ställen man aldrig kunnat....Japp det kunde man. I vissa ställen vadade jag ut närmare 30 meter ut från land där man tidigare inte ens kunde kasta ut dit med fluga, intressant!
Bytte till en svart förtyngd trollslände puppa och satte på ett "flöte" på tafsen eftersom det skulle fiskas uppströms. Alltså man kastar fluga uppåt mot strömmen och låter den sjunka ner mot botten och har man på ett flöte så ser man nappet, smart va? =)
Rätt fort fick jag mig en harr som en vanlig svensson skulle ha tagit upp och ätit men jag släppte tillbaks den.
Inget mer på det stället så dags återigen att byta plats.....
Testade av lite olika ställen men det var dåligt.....vars var fisken?! Såg inga vak heller trots insekter.
På ett ställe vadade jag en bra bit ut och började kasta där och kände direkt flera hugg, vissa lättare än andra men ingen fisk fastnade surt nog.
Dags igen för flötet för fiske uppströms och pang flötet sjönk och jag gjorde mothugg, kände direkt att det var en lite finare fisk, kanske en matfisk?
Upp kom en matfisk, harren vägde inte halvt kilo men, men......

Inget monster direkt :P

Det blev dags för lunch efter denna fisk så jag traskade tillbaks till stugan för att laga till lite mat för att sen åka till stället där dom hade gjort reportaget och fått många stora harrar!!
Väl på plats i bilen så funderade jag på ifall man skulle fiska upp över eller neråt....Hmm, svåra beslut ;)
Det blev varken det ena eller det andra för det var fiske förbud där från och med 31/8 redan för ALLFISKE!
What!?!? Dom gör reportage om stor harrfiske i ett ställe under mitten av september där man sen inte får fiska???
Hopp, bara att vända igen mot stugan och fiska där....Vägen ner mot stugan(1,5km) var inte i samma skicka som för ca 15år sen kan jag lova. Trodde inte att man ens kunde ta sig ner dit med volvon på kvällen när man kom....Under dagen såg man tydligt hur bra den var.....Dålig förstås!


Så såg den ut mer eller mindre hela tiden.

Dags för fiske neråt i älven dock så är det betydligt mer strömmande vatten där så där blev det bara små öring!
Klockan började närma sig middags tid men jag skippade middagen för att hinna gå uppåt älven igen för att fiska innan mörkret la sig igen.
Europa 12:an fick visa vad den gick för, massor med harr som var napp villiga. Ibland var det två harrar som hoppade upp samtidigt för att slåss om flugan, kul men tyvärr för små för att stanna och nöta på platsen!
Ännu mera uppåt till en ström parti där det är rätt djupt, kanske simmade det någon grövre harr där.
Denna gång började jag fiska av stället med en lite rapala på några centimeter, redan på första kastet small det på en kämpar villig fisk men det var inte harr knyck utan upp kom en fin öring på nått hekto.


Simma lugnt igen, på återseende kanske ;)

Efter ett par kast till så högg det igen...Oj, oj denna kändes stor men den släppte tyvärr efter en kort stund. Vobblern som jag fiskade har inga stora krokar så fisken vann denna gång.
Skickade sms till brorsan och sa att öringen verkar vara på hugget synd bara att man inte får ta upp dom!
Bytte till flugspöet och satte på en svart muddler med guldögon för att komma djupare ner i djuphålan och bara efter några kast så höll flugspöet på att dras ur min hand.
Galet hugg och fisken kändes ruskigt tung....Hur stor kunde den vara?! 2kg kanske??
Nå, till slut efter några minuters batalj så kom fisken upp till slut och den var betydligt mindre än vad jag trodde, dock var den fin och en rejäl fighter för den storleken.


Fina färger men inte alls så stor som jag trodde ;)

Nu är nog flugfiske säsongen över för min del så det ska inriktas mot den aggressiva gäddan igen!
Var ute igår en sväng och fick 9 gäddor på kort tid men inga större att skryta om.....

Over and ou!






2 kommentarer:

  1. tjena!
    ni verkar ju haft ett trevligt fiske speciellt efter öring, synd att du hitta dom lite sent bara.
    kanske någon större kommit upp annars. men öringen du fick var riktigt fin i teckningen.
    det lät hårt o ligga på trägolv med liggunderlag lite hardcore speciellt om malin gjorde det oxå:).
    skitfiske på era gäddor. :) mvh storebror

    SvaraRadera
  2. Jo teckningen var fin på den, fina färger. Den första var mer silver färgad.
    Mm, lite hårt var det men det har ju gott förut...kanske väger man för mycket för sånt nu :P

    SvaraRadera