torsdag 11 mars 2010

Test av okänd fjärd



Tittar ut och solen lyser....Kul men den skulle lysa under hela dagen i princip men näää varför skulle det vara soligt när man ska fiska??
Snö och åter snö kom det idag när jag åkte ut för att fiska och testa en fjärd strax utanför Kalix.
Att ta sig till fjärden var ta mig f*n det jobbigaste jag någonsin har gjort!!
Jäkla massa snö, där det var minst snö räckte det ända upp till övre delen av låret och där det var mest nådde det ända upp till magen plus att det var ett tjockt täcke med vass i vägen.....Mycket roligt att plumsa där med pulkan, ryggsäck och overallen. Var nog första gången jag kände mjölksyran komma!
200m tog säkert 30-40 min att gå :(


Står halvvägs i vassen.


Djupt med snö


När jag hade kommit nästan fram så kände jag bara för att vända och tillbaka, det skulle ha varit så mycket enklare men älsklingen min som jag ringde till gav mig nya krafter...
Aja, slut klagat nu!
Väl framme på isen så skulle det förstås göra hål och det var ju en annan historia.....Hittade inte vatten under isen. Var det en fjärd som kanske var helt genom frusen??
Hade jag traskat dit för en botten frusen fjärd?!?
Hade ingen större lust att börja traska runt på isen heller så jag hade turen att hitta ett ställe där det var ca 60cm vatten under isen men vid det laget hade jag tappat suget efter att fiska.
Helt slut och alldeles blöt av svett, skulle kunna trott att jag hade ramlat i sjön.
Nå en stund metade jag efter gädda med dött bete men det blev inte ens ett napp....Säkert ett bra ställe till våren med båt!
Hem på lunch och byte av kläder sen åkte jag till "slussen" för att hitta mig betesfisk till morgon dagens fiske ....Gick lite bättre i alla fall.


Lite borre som bete i morgon


Får se ifall gumman och gossen följer med i morgon på lite fiske.....Om inte så blir det mete i älven efter krokodiler.
Var och kollade på ett ställe idag och det ser intressant ut trist nog så HADE nån 6 "gäddsaxar" där.
Jäkligt trist att folk slänger ner såna och låter fiskarna kroka sig och få vara fast i flera dar eller tills isen smälter, plågeri!!

I´ll be back


Ps. Ett tips, kolla efter vägar/stigar som t ex skoterspår när ni ska ut för det kan underlätta en heeel del som det gjorde för mig på vägen hem från fjärden.....Kunde man inte sett den när man gick ut också? :S


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar