lördag 13 februari 2010

Lokala, lokala prognoser tack......

Kl 6:30 så mumlade Sebastian att han ville gå upp så det blev en kvart tidigare än vad min väckare skulle ringa....
Drog upp persiennen och såg att det var kanon väder men det såg samtidigt oroväckande kallt fast det skulle vara "milt".
Snabb igång med datorn och in på www.yr.no för att titta på vädret.
Det visade -12 men det stiga till -4 så det var bara att göra frukost och he sig iväg.
Bil termometern visade -12 så det var inte så farligt meeeen när jag kom strax utanför Kalix sjönk den till -17*brr*
Aja bara och bita ihop för mildare skulle det bli!? Framme vid platsen var det till slut -18....Underbart, det ska väl kännas att man lever? ;)



Som vanligt så var det redan ett par fiskare(finnar) på isen trots kylan som försökte lura siken men dom verkade inte lyckas nå vidare idag vad jag såg.
Jag stannade alldeles nedanför bilen där jag sist hade fått sik men tyvärr så kom solen aldrig riktigt ner dit så kallt var det!
Några timmar skulle man väl härda ut? Jag kom dit 8 och var hemma redan innan kl 11 men jag hann med att få 2 sikar åtminstone.
Det blev dock ingen lax/öringsfiske eftersom det var så kallt så ville jag inte börja springa till andra sidan där det troligen strömmar mer eftersom fåran går där.


Kanske simmar det öring i det öppna vattnet?

Tjockt med snö, när kommer våren?

Dagens fångst
Matfisk


Så rubriken då?? Jo det jag menar är att man borde ha LOKALA prognoser, alltså ifall jag åker till en by utanför Kalix så borde dom ha en lokal prognos med tanke på hur mycket det kan skilja på ett par km :((


Snart så kommer värmen.....




2 kommentarer:

  1. tja!
    fan va najs o bara åka ut o ta lite sik egntligen, verkar ju hyfsat lätt ändå. alltid mat för dagen kanske. (:
    men vadå kallt finns väl kläder där uppe oxå antar jag (: (:. var sebastian med eller?
    ha d gott. mvh storebror

    SvaraRadera
  2. Tjoo!!

    Mjo det verkar inte allt för svårt att få lite sik så det känns konstigt att fiskeriverket säger att det är kris för siken i bottenviken.
    Klart det finns kläder men till slut så biter kylan igenom.
    Nope Sebbe var med Malin idag så jag var ensam.
    Nu se Cars med Sebbe...Börjar kunna den utantill kan jag lova :P

    SvaraRadera