lördag 13 juli 2013

Länge sen det skrevs på fiskebloggen!!

Men nu är det dags, visst har jag fiskat under våren efter lite gädda men denna vår var knasig för sommaren kom fort och gäddfisket lika med över fort så jag ides inte blogga om gäddfisket då jag har fiskat kanske två gånger efter gädda.
Har istället fiskat lite mera med flugspöt efter fin fisken både i närheten och lite längre bort dock utan nå vettig resultat! :/
Men här kommer dock om dom två senaste fisketuren den första lite längre bort som gäller i Torneälven och sen ett vatten några mil utanför Kalix!
I Torneälven var vattnet högt efter allt regnande så fisket var riktigt uselt och jag gav upp en och en halv dag tidigare för det kändes meningslöst.
Man kom inte åt helt enkelt där fisken ska stå i strömmen för man kunde inte vada ut så mycket för det är rätt djupt och strömmande och att kasta från land var ju bara att glömma med all buskage baki en!
Träffade på ett par snubbar från trakterna där jag fiskade och dom nötte också på i några timmar men gav upp sen till slut och hade fått nå mindre men annars påpekade att vattnet är så högt nu i älvarna här uppe. Dom hade varit till Lainio och testat men högt vatten och dåligt med fisk...
Ska dock troligtvis tillbaks under augusti och testa för jag vet att det finns riktigt fina harrar där och stora öringar, bara man kommer åt deras stånd platser!



Fina strömmar, linslusen Maxi halvt som halvt på bild också.

Nog ska det stå en fin fisk där nästa gång ;)

Yepp så såg det ut där man skulle gå och fiska, inga stigar här inte!

Här har jag haft på en fin harr för två år sen när det var lite mindre vatten, dock högt då också!

Sista kvällen avslutades med pilsner korv ;)



Och så fisket här hemma!
 

Här runt Kalix finns det rätt många strömmande vatten men tyvärr så brukar dessa vatten endast innehålla "skräp"fisk men frun berättade om ett vatten som hon tror skulle hysa fin öring OM hin mintes rätt!
Nå givetvis måste man ju testa vattnet och det såg ju bara ut som att storöringen skulle simma där och många av dom för jag körde till mitt i ingenmansland kändes det som, kanske ändå inte tillräckligt högt upp?!
Nå väl framme satte jag på en fluga som liknar en fisk och öringen brukar ju inte tacka nej till såna go saker men jag varken kände eller såg något liv av någon slags fisk....Trots fullt med olika sländor!!


Lugn och fin ström som gjort för feta öringar!

Små taskig bild men i mitten av bilden ser ni att det sjuder av sländor!





Jag tycker att detta vatten borde innehålla finare fisk men det kanske är så illa att den inte gör det eftersom den inte rinner ner till nån större älv utan till en sjö där jag tror att det ska finnas inplanterat men kanske har dom satt stopp i vägen för fisken?


Snart bär det av till Finnmark igen!! :)









1 kommentar:

  1. Tråkigt att fisket inte gick nå vidare, men tyvärr är det så ibland när högt vatten och sånt sätter stopp för fisket. Men det ser klart intressant ut vid ställena i alla fall så nästa gång så blir det bättre. :)

    SvaraRadera