måndag 6 juli 2009

Bäcköring med Lars

Var igår och fiskade lite bäcköring med Lars som jag jobbar med och det var länge sen sist.
Tog mig med metspöt som man brukar fiska med men fanns ju ingen mask nånstans så det fick bli med UL spöt(Ultra lätt) och små spinnare.
Åkte ut till en bäck ca 2 mil utanför Umeå och skulle testa lyckan.
Tyvärr så hade vattnet sjunkit rätt mycket efter värmen som kom där ett tag men fisk måste det ju finnas i alla fall.
Gick en bit ovanför en liten fors där det var lite lugnare och såg ut som att det lite djupare.
Kastade ut min svarta spinnare och pang redan efter några vevtag så högg den, en skaplig öring på ca 3hg. Nu är det inte vanlig öring vi snackar om utan bäcköring så det är en fin bit! =)
Den togs upp till mat, förhoppningarna blev stora. Skulle man få fler fiskar eller matfiskar i alla fall?

Stället där jag fick min första öring!

Efter några kast så nappade det inget mer så det var dags att röra på sig lite mer uppåt längst bäcken och testa lyckan.
Var väldigt trögt fiske, kanske pga det låga vattnet. Små napp var det ända jag fick.
Gick ännu mer högre tills jag kom till ett mer forsigt parti där det såg bra ut. efter ett par kast så högg det till igen på samma svarta spinnare. Även denna öring skulle visa sig vara matbit så det togs också upp. Lite mindre än den första som jag tyvärr inte fotade....Lätt att vara efterklok :(


Bäckis på dryga 20cm

Nåja, nu hade jag fått lite mer kött på bordet :D
Det var den enda öringen som högg på det stället så det var dags att gå upp igen, såg att det blev mycket smalare men lite mer djupare höljor och såna brukar hålla öring men icket. Ett enda litet napp fick jag av 4 olika fina höljor. Kanske var det så att öringen ville vara ute i det grundare men bredare vattnet. Kanske för att insekterna kläckts där så det är mer föda åt dom där.
Gick neråt igen och mötte Lars som nötte med fluga efter vakande fisk, en av dom såg riktigt fin ut men ville inte nappa på varken fluga eller spinnare tyvärr.




Kvällen började gå mot sitt slut men ville testa böjen strax ovanför där jag fick min första fisk efter all vak som var där.
Tappade en matfisk alldeles vid stranden så det kändes lite surt men med lite mer kastandet överallt så högg det igen...Matfisk kände jag direkt!
Mycket riktigt kom upp en fin bäckis igen som var väldigt FIN, snacka om guldskalle på öringen.
Synd att den skulle ätas men god är den säkert. Har inte hunnit testa gummans ungsstekta öring än men strax blir det fika med öring på mackan*mums*

Bilden gör sig tyvärr inte rättvis men lite grann ser ni.


Jahopp, det var gårdagens fiske tur det med Lars. Hoppas att det blir fjällen med han i Augusti i hemliga lappvatten där han får fiska efter fin rödingen och öring =)

Övrigt...Saknar gumman som är på bio med sin lilla syster men nu ska det fikas och ätas lite öring.

See ya another time!

Ps. Läser ni så lämna kommentar dumma er! ;)

5 kommentarer:

  1. Kul med fisk! Bäcköring är ju så skygg så har du fått en på ett ställe kan det vara så att de andra inte hugger. Så att byta plats ofta kan vara en idé. :)

    SvaraRadera
  2. Jappz små men härliga fighters. Skulle vara kul att testa med fluga men svår kastat oftast vid bäck :/
    Ja dom är ju som det men smidig som man är så är det inga problem, eller så är dom van med älg där? :D

    SvaraRadera
  3. fina bäcköringar. verkar inte vara så mycket av dom rackarna bara. men det är ett jäkligt kul fiske efter dom, mycket smygande o krypande.
    mvh storebror

    SvaraRadera
  4. Njah kanske inte så övedrivet många men Lars hade ju fått 5 en vecka innan så dom finns ju. Vi var rätt långt nere i bäcken också det är väl utfiskat snart där. Vi ska kolla ifall vi kan åka längre upp i bäcken och fiska där.

    SvaraRadera
  5. Fina fiskar. Vilken bäck var det?

    SvaraRadera